Analiza składu ciała – podstawowe badanie u dietetyka

Analiza składu ciała

Analiza składu ciała

Prawidłowy wskaźnik BMI mieszczący się w zakresie 18,5-24,9 jest tylko wstępną informacją, co do właściwej budowy ciała.

Wskaźnik BMI będzie niewiarygodny w przypadku osób atletycznych bardzo dobrze umięśnionych o niskim poziomie tkanki tłuszczowej i u osób szczupłych ze słabym umięśnieniem i towarzyszącym mu wysokim otłuszczeniem ciała.

Uzupełnienie BMI o pomiar składu ciała metodą bioimpedancji elektrycznej daje bardziej wiarygodny obraz stanu odżywienia człowieka. Analiza składu ciała przy użyciu nowoczesnego aparatu IOI 353 jest bezpieczną, łatwą i prostą metodą uzyskania wiedzy nt. zawartości tkanki tłuszczowej, tkanek miękkich, protein i wody w organizmie. Ilość tkanek miękkich jest ściśle powiązana z podstawową przemianą materii. Stąd są one wyznacznikiem minimalnej kaloryczności diety, wartości poniżej której nie powinno się schodzić podczas odchudzania.


Osoba z nadwagą lub z otyłością jest zazwyczaj świadoma o potrzebie zmiany nawyków żywieniowych. Natomiast nie każdy o prawidłowym wskaźniku masy ciała BMI zdaje sobie sprawę, że jego w miarę prawidłowa sylwetka może wykazywać tzw. ukrytą otyłość. Występuje ona w przypadku zbyt niskiej masy mięśniowej przy nadmiernej ilości tkanki tłuszczowej, która umiejscawia się najczęściej w okolicach brzucha, na udach i biodrach.

Dobrze utrzymany brzuch (nieotłuszczony) oraz jelita są gwarantem zdrowia. Słaba perystaltyka oraz uboga flora bakteryjna jelit i związane z tym kłopoty z zaparciami, powodują zatruwanie organizmu toksynami pochodzącymi z zalegającego kału. Stąd zaparcia mogą być jedną z przyczyn odczuwania zmęczenia i pojawienia się cellulitu. Dlatego tak ważne jest spożywanie odpowiedniej ilości błonnika w diecie. Przy czym nie ma potrzeby wprowadzania do posiłków błonnika w postaci suplementu diety, gdyż produkty zbożowe pełnoziarniste, nasiona roślin strączkowych, owoce i warzywa są jego doskonałym naturalnym źródłem. Prawidłowo skomponowana dieta oprócz błonnika zawiera w optymalnej ilości białka, tłuszcze, węglowodany, minerały i witaminy.

Wszystkie te składniki oraz odpowiednia kaloryczność diety zapewniają utrzymanie organizmu w równowadze metabolicznej, zdrowiu i dobrej kondycji fizycznej. Wypróżnianie zostaje wyregulowane. Poprawia się samopoczucie, stan skóry, włosów i paznokci. Następuje przypływ energii życiowej.

Zdrowa dieta jest zalecana wszystkim bez względu na typ sylwetki
Jak sprawdzić czy prawidłowo się odżywiamy? Wystarczy wykonać analizę składu ciała.

Na podstawie pomiaru tkanki tłuszczowej oraz wskaźnika masy siała BMI dowiemy się jaki jest typ naszej sylwetki (norma, otyłość, niedożywienie, wysokie lub niskie otłuszczenie, wysokie lub niskie umięśnienie).

Dzięki analizie segmentowej (ręce, nogi, tułów), dowiemy się nad którymi partiami ciała powinniśmy więcej popracować, aby uzyskać lepsze umięśnienie i mniejsze otłuszczenie.

Pomiar dostarcza jeszcze jednej informacji. Dowiesz się jaka jest optymalna kaloryczność diety dla Ciebie. Na tej podstawie opracuję jadłospis dopasowany do Twoich potrzeb i preferencji pokarmowych.

Szybkie odchudzanie

Szybkie odchudzanie nie jest zdrowe

Otyłość to zaburzenie metaboliczne

Wiele czynników wpływa na to jak wyglądamy. Większość z nas zdaje sobie sprawę, że dieta i ruch mają tu ogromne znaczenie. Ale to nie wszystko. Ważne będą również predyspozycje organizmu, obciążenia genetyczne chorobami i skłonnościami do ich rozwinięcia, stały stres i napięcie, które nam towarzyszy często codziennie. Te ostatnie czynniki mają ścisły związek z wydzielaniem hormonu stresu kortyzolu i jego powiązaniem z insulinoopornością, cukrzycą i otyłością. Przewlekły nadmiar kortyzolu prowadzi również do nadciśnienia tętniczego, zmniejszania masy kostnej (osteoporoza), zwiększa ryzyko zawału serca lub udaru mózgu, osłabia produkcję kolagenu (rozstępy), zwiększa podatność na infekcje i choroby przewlekłe, osłabia pamięć, nasila degradację komórek mózgowych w hipokampie (choroba Alzheimera), utrudnia uczenie i zapamiętywanie.

Szybkie odchudzanie i zagrożenia z tym związane

Zbyt szybkie odchudzanie wiąże się ze znacznym ubytkiem masy mięśniowej i spowolnieniem przemiany materii

Szybkie odchudzanie
Dieta odchudzająca nie powinna być restrykcyjna

Trzeba pamiętać, że gwałtowne chudnięcie spowodowane „dietami cud” jest nieprawidłowe, gdyż kończy się zwisającymi fałdami skóry, a następnie efektem jojo. Niejednokrotnie dochodzi również do wystąpienia objawów kamicy żółciowej.

Nie bez znaczenia jest intensywność ćwiczeń. Wydawałoby się, że im więcej i mocniej ćwiczymy, tym szybciej osiągniemy sukces. Nic bardziej mylnego. Intensywne, albo długotrwałe ćwiczenia aerobowe podwyższają poziom hormonu stresu – kortyzolu, w efekcie utrudniają chudnięcie.

Najbardziej korzystne tempo odchudzania

Przyjmuje się, że ubytek masy ciała w trakcie stosowania zbilansowanej diety, powinien wynosić średnio nie więcej niż ok. 1 kg/tydzień. Powinien on dotyczyć tkanki tłuszczowej oraz nadmiaru wody w organizmie. Wtedy mówimy o zdrowym odchudzaniu bez efektu jojo.

Jak powinno przebiegać prawidłowe odchudzanie?

Prawidłowe odchudzanie najlepiej przeprowadzić pod okiem specjalisty Podczas opieki dietetycznej duże znaczenie ma dokładne stosowanie się do ustalonych wcześniej zaleceń. Pokarmy powinny dostarczać odpowiednią ilość białka, tłuszczu, węglowodanów, błonnika, minerałów i witamin. W przypadku diety niskokalorycznej konieczna jest suplementacja składników mineralnych i witaminowych. Pomocne będą również tzw. spalacze tłuszczu zawarte chociażby w przyprawach.

Proporcje składników pokarmowych przekładają się na skład diety pod względem udziału produktów zbożowych, mięsnych, rybnych, pochodzenia mlecznego, jaj, warzyw i owoców.

Połączenie zrównoważonej diety opierającej się na optymalnych proporcjach składników pokarmowych z aktywnością fizyczną daje dodatkowe korzyści.

Zdrowe odżywianie sprzyjające ładnej sylwetce, to zdrowe nawyki żywieniowe, które powinny pozostać z nami już na zawsze. Nie zapominajmy też o systematycznym nawadnianiu organizmu.

Nietolerancje pokarmowe

W przypadku opornego odchudzania warto wykonać testy w kierunku nietolerancji pokarmowych. Nietolerancje prowadzą do stanów zapalnych w organizmie, te z kolei do nadmiernej produkcji kortyzolu, o którym wspomniałam wyżej.

Podsumowanie

Jeżeli chcemy uniknąć zaburzeń metabolicznych, hormonalnych, nadwagi i otyłości wraz z konsekwencjami, powinniśmy wprowadzić dietę opartą o zdrowe nawyki żywieniowe, unikać przewlekłego stresu, wysypiać się oraz wprowadzić regularny umiarkowany wysiłek fizyczny.

Bibliografia

Waśko-Czopnik D. Wpływ hiperkortyzolemii na insulinooporność w aspekcie trudności w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Food Forum 2 (18) 2017, 66-71.