Tłusty czwartek

 Tłusty czwartek obfity w kalorie

Słodki, mięciutki, rozpływający się w ustach, z ulubionym nadzieniem. Taki jest prawdziwy PĄCZEK

Pączek

Każdy wie, że jest kaloryczny, ale dla przypomnienia podaję jego wartość odżywczą: w 100 g: 414 kcal, 7,6 g białka, 15,5 g tłuszczu 60,6 g węglowodanów przyswajalnych, 1,5 g błonnika

Jeden nieduży pączek waży około 70 g – sprawdź ile to kalorii!

Oznacza to spożycie 290 kcal. Tyle kalorii ma mniej więcej pożywna pełnowartościowa kolacja na diecie 1400 kcal

W przeliczeniu na energię: białko z pączka dostarcza 7% energii, tłuszcz 34% energii, węglowodany przyswajalne 59% energii

Źródło: „Tabele wartości odżywczej produktów spożywczych i potraw” Kunachowicz H., Nadolna I., Przygoda B., Iwanow K. Wydanie III rozszerzone i uaktualnione, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2005
Czytaj dalej Tłusty czwartek

Ile jajek można zjeść?

Święta Wielkanocne, a z nimi ogrom jajek, które spożyjemy – można powiedzieć – bezkarnie.

Przez wiele lat docierały do nas informacje, że jajek nie należy jeść częściej niż jedno 2-3 razy w tygodniu ze względu na obecność znacznych ilości cholesterolu, a jego nadmiar w organizmie może oznaczać większe ryzyko miażdżycy. Tymczasem jajo, to samo zdrowie.

Ile można jeść jajek - jajko kalorie - jajko cholesterol - jajko lecytyna
Czytaj dalej Ile jajek można zjeść?

Dieta w czasie świąt

Święta Bożego Narodzenia są wyjątkowym czasem. Kultywując tradycje świąteczne, zasiądziemy do stołów, aby w gronie rodzinnym spożywać smaczne różnorodne potrawy. Czego się wystrzegać, aby nasze kształty po świętach nie były zbyt obłe?

Dieta w czasie świat

Na pewno trzeba zrezygnować z ciężkostrawnych smażonych i obfitujących w tłuszcz potraw oraz słodkich napojów. Ciasta wykonane na bazie margaryny, czyli niezdrowego tłuszczu utwardzonego (tłuszcze trans) będą sprzyjać odkładaniu tkanki tłuszczowej, zwłaszcza gdy połączymy je z cukrem i mąką z wysokiego przemiału. Aby poprawić wartości odżywcze kruchego ciasta, margarynę należy zastąpić masłem klarowanym – najlepiej samodzielnie wykonanym. Jeśli nie macie masła klarowanego, może być zwykłe. Powinniśmy również zrezygnować z deserów z nadmierną ilością cukru i bitą śmietaną. Dodatek do potraw śmietany, szczególnie tej tłustej i majonezu będzie sprzyjało odkładaniu tkanki tłuszczowej. Śmietanę można zastąpić jogurtem naturalnym, a majonez jogurtem wymieszanym z olejem tłoczonym na zimno lub oliwą do uzyskania gęstej konsystencji.  Smak będzie co prawda inny, ale sałatka na bazie takiego “majonezu” jest całkiem smaczna. Podstawową zasadą w utrzymaniu ładnej sylwetki jest umiarkowanie w jedzeniu. Jak je określić? Wstając od stołu powinniśmy mieć uczucie sytości, ale nie przejedzenia. Ociężałość oznacza, że powinna nam się zapalić czerwona lampka. Odrobina czerwonego półwytrawnego lub wytrawnego wina na pewno nie zaszkodzi. Mocniejsze trunki, to już moc dodatkowych kalorii i potrzeba detoksykacji organizmu. Tych się wystrzegamy.

Popróbujmy wszystkiego po trochu, bo przecież to święta. Potem udajmy się na spacer. Sam posiłek przyspiesza przemianę materii, spacer dodatkowo ją zwiększy.

Co zrobić, gdy jesteśmy w trakcie stosowania diety odchudzającej?

W przypadku diety restrykcyjnej święta są doskonała okazją do uzupełnienia składników pokarmowych. Długotrwałe diety restrykcyjne, szczególnie jednostronne doprowadzają do dewastacji organizmu i spowalniają metabolizm. Świąteczne zdrowe jedzenie przyspieszy go i paradoksalnie może doprowadzić do szybszego spadku tkanki tłuszczowej, a nawet wzrostu masy mięśniowej.

Gdy stosujecie zdrową dietę odchudzającą, łatwiej jest wybrać ze stołu świątecznego pokarmy, które są zdrowe. Wiecie również na ile możecie sobie pozwolić. Nie musicie liczyć kalorii. Zdrowe nawyki żywieniowe zrobią swoje. Tu również może wystąpić efekt dodatkowego spadku tkanki tłuszczowej i wzrostu tkanki mięśniowej.

Małe grzeszki w postaci niewielkiego kawałka smacznego deseru nie będą wielkim przestępstwem. Tu jednak wykluczyłabym osoby, u których otyłość powiązana jest ze schorzeniami dietozależnymi. Zdrowie w tym momencie jest ważniejsze niż kilka chwil przyjemności.

Święta, święta i po świętach

Osoby zdrowo odchudzające się wracają do swojej diety. Ci, którzy stosowali do tej pory diety restrykcyjne rezygnują z nich na rzecz zdrowego odchudzania bez głodowania.